میگنا

ساخت وبلاگ
میگنا- مرجان رابعی: عصر دیروز پنجشنبه در سمینار سیمای روان شناسی و مشاوره ایران و برنامه های آینده که توسط مرکز آموزش و تطبیق کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی و در مرکز همایش اندیشه معلم در سعادت آباد و با حضور جمعی از فارغ التحصیلان رشته های روان شناسی و مشاوره برگزار شد، دکتر محمد حاتمی مشاور عالی و معاون امور کمسیون ها و نظارت حرفه ای سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت : کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد مورد حمایت سازمان نظام روان شناسی و مشاوره است و ما این همکاری و همراهی را با هم داریم چون 38درصد فارغ التحصیلان رشته روان شناسی و مشاوره مربوط به دانشگاه آزاد هستند و این رقم بالایی است و بخاطر همین سازمان نظام باید به این بخش بیشتر تمرکز داشته باشد.

دکتر حاتمی با اشاره به عنوان این سمینار یعنی "سیمای روان شناسی و مشاوره ایران"، افزود: نام پرمفهومی برای این همایش انتخاب شده است و اگر بخواهیم بر روی سیمای روان شناسی و مشاوره بحث کنیم می بایست برگردیم به 10 یا 15 سال گذشته. در آن زمان فضایی نبود که فارغ التحصیلان روان شناسی کار تخصصی مانند تشخیص و رواندرمانی را انجام دهند و جایگاه روان شناسی مانند امروز نبود.

این مقام ارشد سازمان نظام افزود: طرح نظام روان شناسی و مشاوره در سال 1382 با تلاش ها و رایزنی های دکتر اللهیاری که آن موقع نماینده مردم کرمانشاه بودند تصویب شد و نظام روان شناسی و مشاوره شکل گرفت که باعث شد روان شناسی شخصیت، هویت و جایگاه خود را در جامعه پیدا کند .

حاتمی گفت: قبلاً یک سری سازمانها و ارگانها مانند بهزیستی،سازمان ملی جوانان یا وزارت ورزش و جوانان بودند که پروانه کاری برای فارغ التحصیلان روان شناسی و حتی برای افراد لیسانسیه صادر می کردند اما در سه سال گذشته سازمان نظام روان شناسی ورود پیدا کرد و یک نقشه راه خوبی ترسیم نموده و طبق قانون و مصوبه مجلس دیگر احدی حق فعالیت روان شناسی و مشاوره بدون اجازه و پروانه سازمان نظام را ندارد .

وی گفت: ما برای تقویت و توسعه سازمان نظام، آینده نگریها و ریل گذاری های خوبی انجام داده ایم و تعداد 22 کمیسیون تخصصی را تشکیل دادیم و توانستیم روان شناسی و مشاوره را مفهوم سازی و تخصصی کنیم و تعداد کمیسیون ها بازهم در آینده افزایش خواهد یافت. مانند کمیسیون روان شناسی و هنر و یا رسانه .

مشاور عالی و معاون سازمان نظام روان شناسی و مشاوره افزود: در حال حاضر با شرایطی که سازمان نظام دارد دیگر سازمان بهزیستی نمی تواند برای خودش مجوز صادر کند، و کمیته امداد، سپاه،آموزش و پرورش،شهرداری و... همه باید از ما مجوز بگیرند و پـــــــــروانه خط قرمز ما است و بر حسب قانون مجلس شورای اسلامی حتما باید همه کسانی که بخواهند در این کشور فعالیت حرفه ای روان شناسی و مشاوره داشته باشند می بایست از کانال سازمان نظام روان شناسی و مشاوره پروانه فعالیت داشته باشند. اما اگر کسی مدرک ارشد روان شناسی داشته باشد و با توجه به فرایند اداری تکمیل مدارک موفق به کسب پروانه نشده باشد می تواند زیر نظر یک سوپروایزر و استاد ناظر فعالیت نماید .

حاتمی گفت: ما یک سازمانی هستیم که فقط  12 سال قدمت داریم اما نظام پزشکی 60 سال، آنها در حاکمیت نفوذ دارند اما ما هم در این 12 سال خیلی رشد کردیم . روان شناسی و مشاوره در حال حاضر به جایی رسیده که مثل پزشکی در خط مقدم سلامت است.

وی گفت : در قرن 21 مردم متوجه شده اند که تنها دارو حلال مشکلاتشان نیست و روان شناسی و مشاوره در کنار اقدامات پزشکی راه حل مشکلات آنها می باشد.

به گزارش میگنا حاتمی با اشاره به جایگاه بالای سازمان نظام هم در داخل و هم در خارج کشور و اینکه همه نهادها و ارگانها برای استخدام روان شناس، باید پروانه سازمان نظام داشته باشند اظهار کرد: روان شناسی در مقایسه با بقیه رشته ها در جایگاه بالایی قرار دارد و الان  خط مقدم سلامت کشور، روان شناسی و مشاوره است و خیلی از افراد علاقمند به ادامه تحصیل در این رشته شده اند.

رئیس انجمن نوپای رواندرمانی ایران گفت: در حال حاضر برخی نفرات برتر کنکور هم بجای رشته پزشکی، روان شناسی را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند و این از محبوبیت این رشته است اما برخی افراد سعی می کنند سنگ جلوی رشد روان شناسی بیاندازند و حتی در وزارت بهداشت هم توسط برخی پزشکان و روانپزشکان نسبت به روان شناسی ناراحت هستند . چون ما در حال پیشرفت هستیم .

حاتمی افزود : نگاه برخی روانپزشکان تجاری است اما نگاه ما نگاه تخصصی است ، کسی که بخواهد رواندرمانی انجام دهد قبلش باید 150 واحد نظری روان شناسی و رواندرمانی را گذرانده باشد.

معاون سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: جناب آقای دکتر هاشمی به وزارت علوم توصیه نمودند که رواندرمانی را روانپزشکان انجام بدهند! آیا کسی با خواندن 4 واحد درسی می تواند رواندرمانی کند. رواندرمانی هویت ماست و ما به هیچ چیز غیر از این قائل نیستیم. ما دلایل توجیهی خود را به وزیر محترم بهداشت ارائه کرده ایم. شما دوره فلوشیپ درمانی را بگذارید اگر افراد شما توانستند قبول شوند ما هم به آنها مجوز فعالیت می دهیم. آنها باید بروند ببینند در استرالیا، اروپا و آمریکا ، جایگاه روان شناسی در نظام سلامت کجاست، تا بعد از مطالعه بیایند در اینجا در مورد روان شناسی تصمیم بگیرند.

حاتمی افزود : دوستان بدانند دوره آنها نیز روزی به پایان خواهد رسید. شما با این اقدامات  میخواهید جلوی رشد 200 هزار نفر را بگیرید. از آقای جلیلی میخواهم اگر حرفی دارد بیاید در یک میزگرد تخصصی با هم مناظره کنیم . خوشبختانه بورد بالینی وزارتخانه تکلیف را روشن کرده و نظر تخصصی خود را داده است و تصریح شده که رواندرمانی جزء وظایف ذاتی روان شناسان و مشاوران است. هر کدام از شماها اگر خواستید بیایید دوره های ما را بگذرانید و ما هم به شما مجوز می دهیم .

وی گفت: از بین 1500 روانپزشک در ایران تنها 2 یا 3 نفر به گونه ایغیر علمی نگاه می کنند،ما باهم همکاری داریم و پروسه سلامت، گروهی است. ما به یکدیگر نیاز داریم.

معاون سازمان نظام افزود : اما ما درون خودمان نیز یک سری ضعف ها داریم . می دانیم که به کیفیت آموزشی بعضی دانشگاه ها بی توجهی شده است. کسی که مشکل دارد ، به شما روان شناسان مراجعه می کند پس شما باید صلاحیت علمی و حرفه ای داشته باشید . ما باید کار کنیم و دوره های توانمندسازی بگذاریم. متاسفانه کارگاه های ما هم مشکل دارند.

حاتمی افزود: کسی که گرایش تربیتی خوانده است باید در دوره های مربوط به خودش شرکت کند نه اینکه دوره های استثنایی را بگذراند اما در دوره هایی مانند کنترل خشم و مهارت های زندگی اشکالی ندارد همه شرکت کنند ولی در دوره های تخصصی باید کارشناسی شود و مجوز برگزاری کارگاه داشته باشند.

به گزارش میگنا دکتر حاتمی خطاب به دانشجویان و متقاضیان کسب پروانه فعالیت سازمان نظام روان شناسی و مشاوره افزود: برای اینکه درمانگر حرفه ای شوید و پروانه بگیرید تلاش کنید در یک حیطه خاص متخصص شوید. به عنوان مثال فقط در حوزه کودکان، کار کنید تا پروانه بگیرید . ما در حال ساماندهی 500 ساعت کارورزی شما هستیم تا مشکلات برطرف شود. فعلاً طبق روال گذشته داریم عمل می کنیم و معتقدیم بستر کارورزی وجود ندارد ولی این حالت گــذار است .

حاتمی گفت: داشتن تعداد بیماران و تعداد بیمارستان ها هنر نیست که بعضی ها به این آمارها دلخوشند بلکه باید پیشگیری را تقویت کرد و اقدامات پیشگیرانه از وظایف ما می باشد.

معاون سازمان نظام افزود: اگر ما در شورای عالی سلامت عضو باشیم به نفع سلامت کشور است .

حاتمی افزود: ما در همه جا داریم ورود می کنیم تا برای شما فارغ التحصیلان روان شناسی و مشاوره اشتغال زایی بیشتری فراهم کنیم. اگر می گوییم کسی که بخواهد گواهینامه رانندگی بگیرد باید گواهی سلامت روانی هم داشته باشد جدای از اینکه به مردم داریم خدمت می کنیم، برای شما نیز داریم شغل ایجاد می کنیم . الان وزارت کار و امور اجتماعی در حال نگارش سند سلامت روان کارگری است  و ما نیز ورود پیدا کردیم تا در کنار همه دفاتر کارگری دفتر مشاوره وجود داشته باشد.

وی گفت: روان شناسان نسل سوم باید در صحنه باشند ما اگر توانستیم خیلی جاها موفقیت کسب کنیم  پشتیبانی شما بوده است .
این روان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه افزود: ما متاسفانه مواجه هستیم با یک سری روان شناس پوپولیست . خطر اینها خیلی بیشتر است و فقط منافع شخصی خودشان را می بینند و به طرق مختلف ورود پیدا می کنند و خودشان میروند در پشت صحنه معاملاتی انجام می دهند تا خودشان به موفقیت شخصی برسند.

به گزارش میگنا در این مراسم دکتر حسن پاشا شریفی، دکتر فریبرز  درتاج و دکتر ناصر صبحی از اساتید مطرح روان شناسی نیز حضور داشتند .
-
گزارش از : مرجان رابعی
-
-

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 280 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 22:38

به گزارش قدس آنلاین ،دکتر علی اسماعیلی در این رابطه افزود: اعتیاد به موبایل و شبکه های اجتماعی در بلند مدت می تواند کاهش حافظه، از دست دادن انگیزه و اختلال در روابط اجتماعی را به دنبال داشته باشد. پس مدیریت زمانی که صرف استفاده از موبایل می شود بسیار مهم است که به اندازه معقول باشد و به صورت اعتیاد در نیاید.

وی با بیان اینکه اعتیاد به موبایل هم مانند سایر انواع اعتیاد اثرات منفی بسیاری دارد، در تعریف اعتیاد گفت: هرگاه فرد در استفاده از چیزی زیاده روی کرده، برای او تبدیل به یک عادت شود و بدون توجه به مشکلات و مسائل ضروری زندگی به آن کار ادامه داده و بخش عمده ای از وقت خود را به آن اختصاص دهد و حتی باوجود فشارها و استرس هایی که به او وارد می کند، نتواند از آن رهایی یابد، درواقع فرد معتاد شده است.

این استاد دانشگاه افزود: اعتیاد به موبایل و فضای مجازی هم به همین شکل است و می تواند تمام مسائل اصلی و ضروریات زندگی یک فرد را تحت الشعاع خود قرار دهد به گونه ای که از بسیاری از وظایف اصلی زندگی خود بازمی ماند. یک مادر در قبال فرزندپروری و همسرداری خود و وظایفی که در این زمینه دارد و فرزندان هم از وظیفه اصلی خود یعنی درس خواندن باز می مانند.

وی یکی از معضلات اصلی اعتیاد به موبایل و شبکه های اجتماعی را بی خوابی دانست و گفت: افرادی که مدام و تا نیمه های شب سرگرم استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی هستند و به پرسه زنی در فضای مجازی می پردازند، دچار بی خوابی و به تبع آن خستگی، اضطراب و افسردگی می شوند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه اعتیاد به موبایل در مجموع می تواند مشکلات روانی بسیاری را به همراه داشته باشد، تاکید کرد: صرف زمان زیاد در فضای مجازی علاوه بر مشکلات روانی، مشکلات جسمی زیادی هم به همراه دارد.

وی مدیریت استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی بویژه مدیریت زمان را مهمترین راهکار جلوگیری از آسیب های اعتیاد به فضای مجازی دانست و گفت: اولا خود بزرگسالان باید این فرآیند را مدیریت کنند. چون خیلی از بزرگسالان هم به نوعی خود درگیر اعتیاد به فضای مجازی هستند. بنابراین تا بزرگسالان نتوانند اعتیاد خود را کنار بگذارند برای فرزندانشان هم نمی توانند کار مثبتی انجام دهند.

این روانشناس درخصوص پیامدهای افراط در استفاده از موبایل گفت: بطور خلاصه می توان افسردگی، اظطراب، بی خوابی و خستگی مفرط را از پیامدهای اعتیاد به موبایل دانست که درنهایت همه اینها منجر به افت کارکردها و عملکردهای اساسی زندگی فرد خواهد شد.

وی افزود: این اعتیاد همچنین آشفتگی هایی در خانواده ایجاد کرده و ارتباط بین افراد خانواده را کاهش می دهد.

اعمال محدودیت و نظارت والدین بر استفاده کودکان و نوجوانان از موبایل

وی با بیان این مطلب که در شبکه های اجتماعی مجازی همه نوع اطلاعات وارد می شود، بر نظارت والدین بر فعالیت فرزندان خود در این فضا تاکید کرد و گفت: متاسفانه فرزند ما با هر سنی ممکن است تمام آن اطلاعات را ببیند.

اسماعیلی افزود: باتوجه به گسترش تکنولوژی های ارتباطی و شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل، خانواده ها باید زمان و نحوه دسترسی فرزندان خود را به شدت مدیریت کرده و آموزش های لازم را به کودکان و نوجوانان خود بدهند.

وی ادامه داد: لازمه این آگاهی بخشی به فرزندان این است که ابتدا خود والدین آموزش ببیند. درواقع محتواهای سودمند بسیاری هم در این شبکه ها وجود دارد و نباید مانع دسترسی کودکان به فضای مجازی شد، فقط لازم است زمان ها و محتواهای خاصی را انتخاب کرده و محدودیت هایی را در این زمینه وضع کنند.

این استاد دانشگاه افزود: در آموزش های مبتنی بر یک ارتباط واقعی، با توجه به سن، شرایط و موقعیت هر فرد محتواها تعیین می شوند، اما در فضای مجازی امکان دسترسی به همه نوع مطالب و محتوایی وجود دارد که بعضی از آنها اصلا ارتباطی با سن فرزند ما ندارد.

وی با تاکید بر آسیب های جدی این دسترسی آزاد به محتواهای کنترل نشده، افزود: متاسفانه کودکان در فضای مجازی به اطلاعاتی دسترسی دارند و چیزهایی را تجربه می کنند که نباید الان یاد بگیرند و این موجب به انحراف کشیده شدن کودکان می شود.

به گفته اسماعیلی، کودکان توانایی تشخیص ندارند و نمی توانند بین اطلاعات ضروری و غیر ضروری تمییز دهند. بنابراین ممکن است درفضای مجازی پاسخ برخی از سوالات خود را به غلط دریافت کنند. بویژه درمورد مسائل غریزی که ممکن است به سرعت به سمت آن بروند. بدون اینکه بدانند در بلند مدت آسیب های جدی برای آنها به همراه دارد.

شیوع طلاق عاطفی درنتیجه اعتیاد به شبکه های اجتماعی

وی با مطرح کردن طلاق عاطفی به عنوان یکی از پیامدهای اعتیاد به شبکه های اجتماعی، توضیح داد: درمورد افرادی که آمادگی و زمینه یک طلاق عاطفی را دارند، اعتیاد به موبایل یک عامل بالفعل کننده خواهد بود. درواقع این افراد به دلیل برقراری ارتباط با دوستان مجازی، احساس نیاز به طرف واقعی خود یعنی همسر را به تدریج از دست خواهند داد.

وی در این رابطه به برداشت اشتباه زوجین از ارتباطات مجازی خود اشاره و تاکید کرد: زمانی که ارتباط بین زوجین کاهش یافته و آنها به دوستان جدیدی گرایش می یابند، دچار این برداشت اشتباه شده که حرفهای دروغینی که در فضای مجازی گفته می شود واقعیت دارد و از خود می پرسند که چرا همسرم چنین توجهی را نسبت به من ندارد و از همین جاست که مشکلات عاطفی بین زوجین آغاز و آسیب های جدی برای ادامه زندگی آنها به دنبال دارد.

خطر فضای مجازی در کمین روابط جنسی زوجین

اسماعیلی با بیان اینکه اعتیاد به موبایل و شبکه های اجتماعی منجر به بروز اختلالات جنسی در افراد می شود، گفت: این ارتباطات مجازی هم می تواند تمایلات جنسی فرد را افزایش داده و تنوع طلبی جنسی ایجاد کند و هم گاهی تمایل جنسی فرد را حتی نسبت به همسرش بطور کلی از بین ببرد.

وی اذعان کرد: در برخی موارد ممکن است فرد به دلیل پایبندی به مسائل اخلاقی، با دیگران رابطه جنسی برقرار نکند ولی بخاطر مکالمات زیاد در فضای مجازی و خستگی ناشی از آن از نظر جنسی کاملا تمایل خود را از دست می دهد. درواقع همان تمایل جنسی حداقلی و یا طبیعی ای هم که داشت ممکن است درنتیجه این روابط از بین رفته و رابطه شرعی با همسر خود را هم از دست بدهد.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 287 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 22:38

نتایج تحقیقات یکی از اندیشکده‌های آمریکایی نشان می‌دهد که ارتش این کشور تا کنون قادر نبوده است خدمات درمانی لازم وکافی را در اختیار آن دست از سربازانی که دربازگشت از جبهه‌های جنگ از اختلالات موسوم به «پی تی اس دی» رنج می‌برند بگذارد.

اندیشکده «رند کورپوریشن» روز پنجشنبه گزارش تحقیقاتی را که روی ۴۰ هزار نفر از سربازان مبتلا به اختلالات روانی موسوم به «پی تی اس دی» یا «تنش‌های عصبی پسا حادثه‌ای» انجام داد، منتشر کرد که بر اساس آن فقط یک سوم از سربازان مبتلا به بیماری‌های روانی از حد اقل خدمات درمانی لازم برخوردار بوده‌اند.

در گزارش مذکور گفته شده است که طبق ضوابط درمانی وزارت کهنه سربازان آمریکا، نیروهای مبتلا به این اختلالات بایستی در فاصله ۸ هفته دستکم در ۴ جلسه روان درمانی شرکت کرده باشند تا بتوانند از توانایی استقاده از داروهای درمانی برخوردار شوند.

«برد کارسون» جانشین موقت معاون وزارت دفاع آمریکا در امور پرسنلی دلیل این نارسایی‌ها را کمبود کار‌شناسان حرفه‌ای در زمینه مسائل روانی جهت تامین خدمات لازم درمانی برای این سربازان ذکر کرد و گفته است که وزارت دفاع آمریکا در نظر دارد برای جبران این کمبود‌ها به کار‌شناسان غیر نظامی روی بیاورد.

به گفته این مقام آمریکایی، ارتش آمریکا شمار کار‌شناسان و متخصصان درمانی خود را از سال ۲۰۰۹ تا کنون به میزان ۴۲ در صد افزایش داده و هم اکنون ۹۲۹۵ نفر از این کار‌شناسان به مداوای بیماران مبتلا به انواع روان نژندی‌ها و اختلالات عصبی مشغولند.

این در حالی است که به گفته پژوهشگران اندیشکده رند در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا کنون ۸ هزار و ۲۸۶ نفر ازسربازان آمریکایی مبتلا به «پی تی اس دی»، ۲۴ هزار و ۲۱۵ نفر از آن‌ها به افسردگی‌های روانی و ۶ هزار و ۲۹۰ نفر به هر دو این اختلالات، تشخیص داده شده‌اند.

تحقیقات کار‌شناسان نشان داده است که فاصله یک سال پس از باز گشت از جبهه‌های جنگ حساسترین و خطرناک‌ترین دوره برای سربازان مبتلا به این اختلالات بوده و بیشتر خودکشی‌ها در همین فاصله زمانی اتفاق می‌افتند.

      

کلمات کليدی: سربازان جنگ،اندیشکده‌های آمریکایی

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 242 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 22:38

اختصاصی میگنا- مرجان رابعی: عصر دیروز پنجشنبه در سمینار سیمای روان شناسی و مشاوره ایران و برنامه های آینده که توسط مرکز آموزش و تطبیق کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی و در مرکز همایش اندیشه معلم در سعادت آباد و با حضور جمعی از فارغ التحصیلان روان شناسی و مشاوره برگزار شد، دکتر محمد حاتمی مشاور عالی و معاون امور کمسیون ها و نظارت حرفه ای سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت : کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد مورد حمایت سازمان نظام روان شناسی و مشاوره است و ما این همکاری و همراهی را با هم داریم چون 38درصد فارغ التحصیلان رشته روان شناسی و مشاوره مربوط به دانشگاه آزاد هستند . این رقم بالایی است و بخاطر همین سازمان نظام باید به این بخش تمرکز داشته باشد.

دکتر حاتمی با اشاره به عنوان این سمینار یعنی سیمای روان شناسی و مشاوره ایران، افزود: نام قشنگی برای این همایش انتخاب شده است و اگر بخواهیم سیمای روان شناسی بحث کنیم می بایست برگردیم به 10 یا 15 سال گذشته. در آن زمان فضایی نبود که فارغ التحصیلان روان شناسی کار تخصصی

از نظر زمانی و مکانی ما، یک نوجوان 12 ساله هستیم اما نظام پزشکی یک فرد 60 ساله. ولی آنها در حاکمیت و دولت نفوذ دارند اما ما هم در این 12 سال خیلی رشد کردیم . روان شناسی و مشاوره در حال حاضر به جایی رسیده که دارد تنه می زند به پزشکی و درمان های دارویی.

مانند تشخیص و رواندرمانی را انجام دهد و جایگاه روان شناسی مانند امروز نبود.

این مقام ارشد سازمان نظام افزود: طرح نظام روان شناسی و مشاوره در سال 1382 با تلاش ها و رایزنی های دکتر اللهیاری که آن موقع نماینده کرمانشاه بودند تصویب شد و نظام روان شناسی و مشاوره شکل گرفت که باعث شد روان شناسی شخصیت، هویت و جایگاه خود را در جامعه پیدا کند .

حاتمی گفت: قبلا یک سری سازمانها و ارگانها مانند بهزیستی،سازمان ملی جوانان یا وزارت ورزش و جوانان بودند که پروانه کاری برای فارغ التحصیلان روان شناسی و حتی برای فرد لیسانسیه صادر می کردند اما در سه سال گذشته سازمان نظام روان شناسی ورود پیدا کرد و یک نقشه راه ترسیم کردیم و از صفر تا صد خدمات روان شناسی و مشاوره را بررسی کردیم و طبق قانون و مصوبه مجلس دیگر احدی حق فعالیت روان شناسی و مشاوره بدون اجازه و پروانه سازمان نظام را ندارد .

وی گفت: ما برای تقویت و توسعه سازمان نظام، آینده نگریها و ریل گذاری های خوبی انجام داده ایم و تعداد 22 کمیسیون تخصصی را تشکیل دادیم و توانستیم روان شناسی و مشاوره را مفهوم سازی و تخصصی کنیم و تعداد کمیسیون ها بازهم افزایش خواهد یافت. مانند کمیسیون روان شناسی و هنر و یا رسانه .

مشاور عالی و معاون سازمان نظام روان شناسی و مشاوره افزود: در حال حاضر با شرایطی که سازمان نظام دارد دیگر سازمان بهزیستی نمی تواند برای خودش مجوز صادر کند، و کمیته امداد، سپاه،آموزش و پرورش،شهرداری،ناجا همه باید از ما مجوز بگیرند و پروانه خط قرمز ما است و بر حسب قانون مجلس شورای اسلامی حتما باید همه کسانی که بخواهند در این کشور فعالیت حرفه ای روان شناسی و مشاوره داشته باشند می بایست از کانال سازمان نظام روان شناسی پروانه فعالیت داشته باشند. اما اگر کسی مدرک ارشد روان شناسی داشته باشد با توجه به فرایند اداری تکمیل مدارک موفق به کسب پروانه نشده باشد می تواند زیر نظر یک سوپروایزر و استاد ناظر فعالیت موقت نماید .

حاتمی گفت: از نظر زمانی و مکانی ما، یک نوجوان 12 ساله هستیم اما نظام پزشکی یک فرد 60 ساله. ولی آنها در حاکمیت و دولت نفوذ دارند اما ما هم در این 12 سال خیلی رشد کردیم . روان شناسی و مشاوره در حال حاضر به جایی

در حال حاضر برخی نفرات برتر کنکور هم بجای رشته پزشکی، روان شناسی را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند و این امر منجر به حسادت بسیاری شده است و سعی می کنند سنگ جلوی رشد روان شناسی بیاندازند

رسیده که دارد تنه می زند به پزشکی و درمان های دارویی.

وی گفت : در قرن 21 مردم دیگر فهمیدند که تنها دارو حلال مشکلاتشان نیست و روان شناسی، دارو را به حاشیه برده است و روان شناسی در سلامت هر روز دارد راه باز می کند. و این مسئله یک عده را نگران کرده است و به این امر حسادت می کنند و هر روز اینجا و آنجا بر ضد روان شناسی و مشاوره مصاحبه می کنند.

به گزارش میگنا حاتمی با اشاره به جایگاه بالای سازمان نظام هم در داخل و هم در خارج کشور و اینکه همه نهادها و ارگانها برای استخدام روان شناس باید پروانه سازمان نظام داشته باشند اظهار کرد: روان شناسی در مقایسه با بقیه رشته ها در جایگاه بالایی قرار دارد و الان رقیب جدی پزشکی شده است و تعداد زیادی از رشته های پزشکی وقتی فهمیدند خط مقدم سلامت کشور روان شناسی و مشاوره است تغییر رشته دادند .

رئیس انجمن نوپای رواندرمانی ایران گفت: در حال حاضر برخی نفرات برتر کنکور هم بجای رشته پزشکی، روان شناسی را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند و این امر منجر به حسادت بسیاری شده است و سعی می کنند سنگ جلوی رشد روان شناسی بیاندازند و متاسفانه در وزارت بهداشت هم توسط برخی پزشکان و روانپزشکان نسبت به روان شناسی حسادت می شود . چون ما در حال پیشرفت هستیم و حتی در دادگاهها و در کلانتری ها هم نگاه روان شناسی تغییر کرده است و قبل از زندان به ارائه مشاوره به متهم و خانواده اش فکر می شود.

حاتمی افزود : اخیرا مصاحبه آقای جلیلی را دیدم ( عضو انجمن روانپزشکان). نگاه روانپزشکان بازاری و تجاری است و ذهن آنها درگیر پول است اما نگاه ما نگاه تخصصی است ، کسی که رواندرمانی را بخواهد انجام دهد قبلش باید 150 واحد نظری رواندرمانی را طی کرده باشد .

معاون سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: جناب آقای دکتر هاشمی به وزارت علوم نامه می نویسند که رواندرمانی را روانپزشکان انجام بدهند! آیا کسی با خواندن 4 واحد درسی می تواند رواندرمانی کند.

نگاه روانپزشکان بازاری و تجاری است و ذهن آنها درگیر پول است اما نگاه ما نگاه تخصصی است ، کسی که رواندرمانی را بخواهد انجام دهد قبلش باید 150 واحد نظری رواندرمانی را طی کرده باشد .

رواندرمانی هویت ماست و ما به هیچ چیز غیر از این قائل نیستیم. ما دلایل توجیهی خود را به وزیر محترم بهداشت داده ایم. شما دوره فلوشیپ درمانی را بگذارید اگر افراد شما توانستند قبول شوند ما هم به آنها مجوز فعالیت می دهیم. آنها باید بروند ببینند در استرالیا، اروپا و آمریکا و کشورهای پیشگام، جایگاه روان شناسی در سلامت کجاست، تا بعد از مطالعه بیایند در اینجا در مورد روان شناسی تصمیم غلط نگیرند .

حاتمی افزود : همانطور که ما مجوز انجام رواندرمانی را گرفتیم مجوز دوره رواندرمانی را خواهیم گرفت و دوستان بدانند دوره آنها نیز به پایان خواهد رسید. شما با این اقدامات  میخواهید جلوی رشد 200 هزار نفر را بگیرید. از آقای جلیلی میخواهم اگر حرفی دارد بیاید در یک میزگرد تخصصی با هم مناظره کنیم . در بورد بالینی آورده شده که رواندرمانی برای روان شناسان است. هر کدام از شماها اگر خواستید بیایید دوره های ما را بگذرانید و ما هم به شما مجوز می دهیم .

وی گفت: از بین 1500 روانپزشک در ایران تنها 5 یا 6 نفر مثل شما فکر می کنند ، ما تابع قانون هستیم اگر مجلس مجدداً تصویب کرد ما تسلیم هستیم و هرچیزی که وزارت بهداشت می گوید سازمان نظام روان شناسی و مشاوره انجام می دهد.

معاون سازمان نظام افزود : ما درون خودمان یک سری ضعف ها داریم . ما می دانیم که به کیفیت آموزشی بعضی دانشگاه ها بی توجهی شده است. به شما روان شناسان کسی که مشکل دارد مراجعه می کند و باید صلاحیت علمی و حرفه ای داشته باشید . ما باید کار کنیم و دوره های توانمندسازی بگذاریم. متاسفانه کارگاه ها ما هم مشکل دارند.

حاتمی افزود: کسی که گرایش تربیتی خوانده است باید در دوره های مربوط به خودش شرکت کند نه اینکه دوره های استثنایی را بگذراند باید سیستمی کار کرد. و باید براساس دوره های تحصیلی کارگاه بگذراند آن هم توسط استادان ممتاز. اما در دوره هایی مانند کنترل خشم و مهارت های

آیا کسی با خواندن 4 واحد درسی می تواند رواندرمانی کند. رواندرمانی هویت ماست و ما به هیچ چیز غیر از این قائل نیستیم. ما دلایل توجیهی خود را به وزیر محترم بهداشت داده ایم. شما دوره فلوشیپ درمانی را بگذارید اگر افراد شما توانستند قبول شوند ما هم به آنها مجوز فعالیت می دهیم.

زندگی اشکالی ندارد همه شرکت کنند ولی در دوره های تخصصی باید کارشناسی شود و مجوز برگزاری کارگاه داشته باشند.

به گزارش میگنا دکتر حاتمی خطاب به دانشجویان و متقاضیان کسب پروانه فعالیت سازمان نظام روان شناسی و مشاوره افزود:برای اینکه درمانگر حرفه ای شوید و پروانه بگیرید تلاش کنید در یک حیطه متخصص شوید . مثلا فقط در حوزه کودکان کار کنید تا پروانه بگیرید . ما در حال ساماندهی 500 ساعت کارورزی شما هستیم تا مشکلات برطرف شود. فعلا طبق روال گذشته داریم عمل می کنیم و معتقدیم بستر کارورزی وجود ندارد و خودمان شرمنده هستیم. ولی این حالت گــذار است . یعنی داریم کاری می کنیم که روان شناسی و مشاوره بشود خط اول سلامت کشور.

حاتمی گفت: تعداد بیماران و تعداد بیمارستان ها هنر نیست که بعضی ها به این آمار دلخوشند بلکه باید پیشگیری را تقویت کرد و اقدامات پیشگیرانه از وظایف ماست.

معاون سازمان نظام افزود: اگر حاکمیت ما را در شورای عالی سلامت به رسمیت بشناسد به نفع همه مردم است .

حاتمی افزود: ما در همه جا داریم ورود می کنیم تا برای شما فارغ التحصیلان روان شناسی و مشاوره اشتغال زایی بیشتری داشته باشیم. اگر می گوییم کسی که بخواهد گواهینامه رانندگی بگیرد باید گواهی سلامت روانی هم داشته باشد جدای از اینکه به مردم داریم خدمت می کنیم ، برای شما نیز داریم شغل ایجاد می کنیم . الان وزارت کار و امور اجتماعی داشتند سند کارگری را تصویب می کردند و ما نیز ورود پیدا کردیم تا در کنار همه دفاتر کارگری دفتر مشاوره وجود داشته باشد.

وی گفت: روان شناسان نسل سوم باید در صحنه باشند ما خیلی بدخواه داریم و میخواهند نان شما را آجر کنند. اگر توانستیم خیلی جاها موفقیت کسب کنیم قصد خیر و کمک و پشتیبانی شما بوده است . ما متاسفانه مواجه هستیم با یک سری روان شناس پوپولیست . خطر اینها خیلی بیشتر است و فقط منافع شخصی خودشان را می بینند و از طریق مذهب ورود پیدا می کنند و خودشان میروند در پشت صحنه معاملاتی انجام می دهند تا خودشان به موفقیت شخصی برسند.

خاتمی در پایان افزود : انتخابات سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در پیش است ، کسانی را انتخاب کنید که این آدم ها دغدغه داشته باشند و برای سازمان وقت بگذراند و قدرت نفوذ و چانه زنی با مقامات بالادستی داشته باشند.
به گزارش میگنا در این مراسم دکتر حسن پاشا شریفی، دکتر فریبرز  درتاج و دکتر ناصر صبحی از اساتید مطرح روان شناسی نیز حضور داشتند .
-
گزارش از : مرجان رابعی - سایت میگنا migna.ir
-
-

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 266 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 16:38

طبق مطالعه محققان دانشگاه تورنتو، شیوع تلاش به خودکشی در بین افراد مبتلا به شیزوفرنی ۳۹.۲ درصد است در حالیکه این رقم در بین افراد بدون این اختلال ۲.۸ درصد است.

در این مطالعه، محققان نمونه ایی متشکل از ۲۱,۷۴۴ نفر را که ۱۰۱ نفر آنها مبتلا به شیزوفرنی بودند را مورد بررسی قرار دادند.
«بیلی هالیستر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «وقتی که ما فقط بر ۱۰۱ فرد مبتلا به شیزوفرنی تمرکز نمودیم، دریافتیم زنان و افراد دارای سابقه مصرف مواد مخدر یا الکل یا افراد مبتلا به اختلال افسردگی حاد بیشتر تمایل به ارتکاب خودکشی داشتند.»
طبق این مطالعه، از هر ۵ فرد مبتلا به شیزوفرنی ۲ نفر دست به خودکشی می زنند.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 260 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 5:26

جتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان درگفتگو با باشگاه خبرنگاران درباره بورسیه داخل گفت: بورس داخل عمدتا به دانشگاه‌های دورتر، مناطق کوچکتر و رشته های خاص، محدود می شود. به این دلیل که این دسته از دانشگاهها نیازمند نیروی هیات علمی بومی هستند تا بتوانند تعهد خدمت انجام دهند. از همین رو بورس داخل برای دانشگاه‌های بزرگ و برخوردار به حداقل می رسد.
 

وی درخصوص نحوه جذب آنها عنوان کرد: دانشگاه‌ها ظرفیت بورسیه خود را برای دانشجویان دکتری خود که مشغول به تحصیل هستند، اعلام می کنند و دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم نیز آن را تائید و به ما اعلام می کند. وی افزود:این دانشجویان به دانشگاهی که سهمیه دارد، مراجعه کرده و دانشگاه نیز آنان را انتخاب و به سازمان امور دانشجویان معرفی می کند.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 396 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 16:48

به گزارش میگنا در مراسم نکوداشت سرکار خانم دکتر مهرناز شــهرآرای که با حضور برخی اساتید روان شناسی،پزشکی و دانشجویان این استاد پیشکسوت دانشگاه تربیت معلم سابق در سالن 17 شهریور دانشگاه خوارزمی برگزار شد اساتید و همکاران مطرح وی با قرار گرفتن در پشت تریبون به وصف ویژگیهای مهم اخلاقی ،شخصیتی و حرفه ای استاد شهرآرای پرداختند.

-
-


از جمله این اساتید می توان به چهره های ذیل اشاره کرد:
-دکتر محمد حسین عبدالهی ریاست دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی
-دکتر علیرضا مرادی ، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و مدیر گروه روان شناسی
-دکتر ولی الله فرزاد، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی
-دکتر تاجیک اسماعیلی عضو هیات علمی دانشگاه تهران
-دکتر علیرضا کیامنش، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی
-دکتر زمانی ، عضو هیات علمی دانشگاه تهران
-دکتر رمضان حسن زاده ، عضو هیات علمی دانشگاه ازاد ساری
-دکتر لادن فتی ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
-خانم دکتر نوروزیان پزشک متخصص مغز و اعصاب عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران
-
 

دکتر علیرضا مرادی،مدیر گروه روان شناسی دانشگاه خوارزمی گفت: اگر از چند معلم بزرگ در دانشگاه تربیت معلم نام ببریم قطعا خانم دکتر شهرآرای زینت دانشکده ما بودند و بدون تعارف هنوز نتواستیم چای خالی ایشان را پرکنیم و همه دوستان هم می دانند. دکتر شهرآرای در نظم و انضباط و وقت شناس بوند و در ساعت رفت و آمدشان خیلی دقیق بودند . نکته دوم آرامش و متانت ایشان و عدم تندی ،عصبانیت و مسئولیت پذیری ایشان در حد اعلا بود. در اخلاق حرف اول را می زدند و برای ایشان هیچوقت گرفتن پست و مقام در دانشگاه مهم نبود و ایشان بسیار بروز و کارآمد بودند و شاگرد اول مجموعه بودند .
دکتر مرادی گفت : به عنوان یک برادر و کسی که یک مسئولیت کوچک در قبال دانشجویان داریم از دکتر شهرآرای هم میخواهم اگر صلاح می دانند یک وقتی برایمان تنظیم کنند تا همکاری مجددی در دانشگاه با همدیگر داشته باشیم. 

در ادامه مراسم نیز چند پخش کلیپ تصویری از زندگینامه استاد شهرآرای و سخنان چند تن از اساتید مقیم خارج کشور بصورت که با وبکم ضبط شده بود از جمله آلن بیشاب، شهرزاد و شهریار فرزندان خانم دکتر شهرآرای، خانم دکتر بهشته عبدی از دانشگاههای هاروارد و انگلیس در سالن پخش گردید . 
در بخش پایانی مراسم نیز دکتر مهرناز شهرآرای در حالیکه تحت تاثیر جو مراسم قرار گرفته بود ضمن پاسخ به ابراز احساسات همکاران و شاگردان دیروزش گفت: سی سال از عمرم را در کنار همکاران روان شناس در دانشگاه تربیت معلم گذراندم و امروز احساس کردم 30 سال عمرم را خیلی مفید گذراندم .

وی گفت : اریکسون می گوید: اگر بعد 70سال عمر، برگردم به عقب و احساس رضایت کنم ، رکود را تجربه نمی کنم؛ من امروز حضور برخی بزرگواران را انتظار نداشتم و برایم شگفت انگیز بود.

دکتر شهرآرای ادامه داد: نکوداشت، یک مسئله یا پدیده فردی نیست بلکه یک پدیده اجتماعی، میان نسلی است و سپاسگزارم و تشکر می کنم از زحمتی که عزیزانم  کشیدند: خاطره و یاد مادر بزرگوارم را که خود بودن، عشق غیرمشروط و خلوص را به من یاد داد؛ از پدرم بخاطر تلاش و رویارویی با واقعیت ها و سختی های زندگی، که تاب آوری را در من نهادینه کرد، از دو خواهر و دو برادر عزیزم که زندگی را با همدلی، مشارکت و ذهن بینی تجربه کردم و پایه های موفقیت من شدند. و همچنین سپاس از همسفر زندگی ام دکتر مدنی پور، شریکی که بیش از 45 سال یار من و همکار من و پشتکار من در زندگی شغلی و خانوادگی من بودند و از شهریار و شهرزاد فرزندان عزیزم تشکر می کنم که بخاطر اینکه معلم خوبی برای دانشجویان باشم زمان هایی از من دور بودند. اما ما برای رویارویی با این چالش ها آمادگی های لازم را تدریجاً بدست آوردیم . همچنین گرامی بدارم تاثیر بعضی از اساتید و نظریه پردازان را که سعادت همکاری با آنها را داشتم:  برنارد واینز که استاد انگیزش من بودند، آقای براندب، در زمینه عزت نفس ، دکتر ثریاندس در زمینه روان شناسی فرهنگ و تاثیرپذیری فرهنگ های جمع گرا، دکتر کی تاناما در مسئله بهزیستی و فرهنگ جامعه، دکتر رابرت استنبرگ نظریه پرداز سه کمانی هوش و دکتر پاول تورنس مرد و پدر خلاقیت.
-

شهرآرای افزود: بسیار خشنودم که دانشگاه تربیت معلم دیروز و خوارزمی امروز نکوداشت های علمی را در زمان عمودی بودنشان برگزار می کند نه افقی بودنشان( خنده و تشویق حضار)  و این مراسم در حضور فرد، باعث دلگرمی و اصلاح فرهنگ مرده پرستی می شود .

این استاد برجسته و پیشکسوت روان شناسی ادامه داد: بجای نکوداشت و تکریم استاد بهتر است بگوییم معلم ، و من معلم هستم چون معلمی عشق است و استادی یک موفقیت و رتبه، اما بهتر است مراسم نکوداشت در زمان خدمت فرد و در زمان خروج فیزیکی از دوران کاری برگزار کنیم تا به انتقال تجربه بین نسلی و توسعه پایدار کمک شود.

به گزارش میگنا دکتر مهرناز شهرآرای در ادامه سخنان خود افزود: اگر جامعه ما بر این شده که کارکرد دانشگاه تولید و توزیع علم و تربیت متخصص اخلاق مندی باشد، ما باید در گزینش های خود دقت نظر بیشتر داشته باشیم. هدف ما باید رشد و توسعه دیگران و رسالت در حفظ بهزیستی آحاد جامعه باشد . ما باید در دانشگاهی که کارکرد تولید علم دارد شرایطی فراهم کنیم که دروندادهای نظام فردی به بروندادهایی گروهی تبدیل شود که باعث سربلندی ملی و جهانی ما باشند. و این زمانی میسر است که باتجربه ها مورد توجه قرار گیرند و شرایطی فراهم کنیم که آنان چه در زمان مسئولیت و چه بعد از آن بتوانند باعث ارتقای اساتید جوانتر و دانشجویان باشند.

این استاد پیشکسوت دانشگاه تربیت معلم پیشین، گفت: در عصر دیجیتال مبحث تعاملات دوسویه مطرح است یعنی نه تنها دانشجو از استاد یاد می گیرد بلکه استاد نیز از دانشجو یاد می گیرد و می آموزد.

دکتر شهرآرای با اشاره به اینکه پدیده بازنشستگی آرامگاهی؛ که مبتنی است بر یک نظر؛ از دل برود، هرآنچه که از دیده برود، یعنی قدر و منزلت علمی و انسانی اساتید و شیوه بازنشسته شدن آنها را رعایت کنیم.

وی افزود: سخن آخرم متوجه همکاران من در علوم انسانی بخصوص در روان شناسی و علوم تربیتی است. وظیفه ما در این گرایش ها به مراتب سنگین تر از گرایش های دیگر است . هدف ما فقط تولید و توزیع علم نیست بلکه پدیده انسان سازی و سالم سازی فرد و جامعه است. این کار هرکسی نیست و شرایط و خصوصیت خاص خودش را می خواهد از جمله التزام نظری و عملی به اخلاق عمومی و اخلاق حرفه ای ، من امیدوارم با کمک وزارت علوم و سازمان نظام روان شناسی و مشاوره روی مساله گزینش و ارائه مجوز در رشته روان شناسی به نقطه ای برسیم تا روان شناسی در علوم انسانی بتواند جایگاه خودش را تثبیت کند.

دکتر شهرآرای گفت:من امروز حسی داشتم که به یاد ندارم قبلا تجربه کرده باشم . مازلو روان شناس بزرگ انسانگرا از تجربه " اوج" یاد می کند. از تک تک شما که از راههای دور و نردیک به این مراسم آمدید و این تجربه را پدید آوردید تشکر می کنم و سپاسگزارم .
در حال تکمیل تصاویر بیشتر:
نکته: تصاویر دیگری از این مراسم به محض دریافت تا ساعاتی دیگر بارگذاری خواهد شد
-
گزارش از : علی عظیمی – پایگاه خبری میگنـــا
عکاس: حمید یونسی

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 326 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 16:48

هورمونی که می تواند در کنار هم ماندن یا جدا شدن پدر و مادر را پیش بینی کند

در مطالعه ای جدید نشان داده شد که با سطح اکسی توسین می توان پیش بینی کرد که ازدواج پس از تولد نوزاد تا چند سال پابرجا خواهد بود.

اکسی توسین که به هورمون عشق مشهور است که یک تغییرشیمیایی قوی و طبیعی است که منجر به طیف گسترده ای از تغییرات جسمی و روانی می شود . در حال حاضردر یک مطالعه جدید که در نشست سالانه انجمن روانشناسی شخصیت و روانشناسی اجتماعی در سن دیگو ارائه شده است سطوح اکسی توسین یک زن تعیین کننده  آن است که آیا پس از مدت کوتاهی پس از به دنیا آوردن نوزاد او طلاق خواهد گرفت یا نه.

برای این مطالعه، این تیم تحقیقاتی نمونه بزاق 341  زن باردار را در طول سه ماهه اول بارداری، سه ماهه سوم و همچنین دوباره هفت تا نه هفته پس از به دنیا آوردن نوزادشان جمع آوری کردند.

دو سال و نیم بعد، محققان وضعیت زندگی 188 مادر و سرانجام ازدواج آنها را بررسی کردند که نشان می داد حدود 90 درصد از زنان هنوز با شریک اصلی خود زندگی می کردند در حالی که هفت زن از همسر خود جدا شده بودند.

محققان دریافتند که سطح اکسی توسین زنان در طول سه ماهه اول و هفته های اول پس از زایمان پایین آمده است که این پایین آمدن سطح اکسی توسین باعث می شود که زنان در چند سال اول پس از تولد نوزاد خود  بیشتر تمایل به طلاق داشته باشند. به عبارت دیگر، احتمال بقا و ادامه زندگی مشترک هر واحد اکسی توسین در سه ماهه اول تقریبا هفت برابر و هر واحد افزایش اکسی توسین پس از تولد نوزاد نه برابر افزایش می یابد.

جنیفر بارتز، روانشناس در دانشگاه مک گیل کانادا در نشستی گفت: داده ها نشان می دهد که سطح اکسی توسین مادر با خطر از هم پاشیدن یک زندگی پس از تولد نوزاد در ارتباط است.

به گزارش انجمن روانشناسی آمریکا، اکسی توسین نقش اصلی در ارتباط  مادر، شیردهی، ارتباط اجتماعی وزندگی زناشویی ایفا می‌کند.  محققان برای اولین بار کشف کردند که اکسی توسین آزاد شده در خون مادر پس از زایمان و در طول شیردهی، به منظور پیوند مادر به نوزاد خود است.

بارتز بر اساس نتایج گفت: در حال حاضر، در تحقیقات جدید  ه نظر می رسد بالا ماندن سطح اکسی توسین پس از زایمان موجب می شود که بقای زندگی مشترک به خطر بیفتد.

 -

منبع:MEDICAL DAILY

کلمات کليدی: هورمون عشق ، ازدواج ، بزاق دهان،اکسی توسین

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 272 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 15:48

خاک بازی بهترین داروی پیشگیری از بروز آلرژی در خردسالان

براساس تحقیقات، کشور انگلستان یکی از کشورهای در معرض آلرژی شدید است و در سال‌های اخیر میزان موارد اگزما و تب یونجه رد این کشور 3 برابر قبل شده است و همین‌طور میزان مراجعه بیماران مبتلا به شوک آنافیلاکسی، شدیدترین نوع واکنش آلرژیک، 6 برابر شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، پژوهشگران دلایلی چون افزایش سطح بهداشت، استریل خانه و وسایل خانگی، شست‌وشوی دست با انواع صابون به ویژه صابون‌های ضدباکتری و ضدمیکروب را دلیل کاهش سطح قوای سیستم ایمنی بدن در مبارزه با میکروب‌ها و باکتری‌ها و بروز التهاب به شکل آلرژی در بدن افراد می‌دانند.

پژوهشگران کالج لندن اعتقاد دارند تمیزی بیش از حد وسایل خانه و شست‌و شوی بیش از حد دست‌ها می‌تواند باعث ضعف سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها و نیز بی‌اثر شدن آنتی بیوتیک‌ها برای مقابله با بیماری‌ها و عفونت‌ها شود.

کارشناسان سایر عوامل از جمله عدم تغذیه نوزاد با شیر مادر و مصرف شیر خشک، به دنیا آمدن نوزاد به طریق سزارین، وسواس والدین برای تمیزی خانه و مصرف غذاهای محرک و آلرژی‌زا را در رشد تصاعدی آلرژی در سال‌های اخیر در جهان مؤثر می‌دانند.

پژوهشگران همچنین دریافته‌اند نوزادانی که در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که نظافت در آنها بیش از حد رعایت نمی‌شود کمتر دچار انواع آلرژی می‌شوند.

کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند تحت نظارت آنها کودکان به انجام بازی در طبیعت، دست زدن به گل‌ها، گیاهان و حتی خاک باغچه‌ها بپردازند تا بدن آنها با انواع میکروب‌ها و آلودگی‌ها سازگاری پیدا کند و به این ترتیب ابتلا به آلرژی در آنها کمتر شود.

 -

منبع: دیلی میل

کلمات کليدی: خاک بازی،بهترین داروی پیشگیری،آلرژی،خردسالان

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 271 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 14:05

بازی های متفاوتِ کودکان اوتیستیک

بازی برای یک کودک هدفی جز خود بازی ندارد؛ او برای رسیدن به چیزی یا هدفی بازی نمی‌کند، بلکه صرفاً لذت بردن از این کنش غیر اجباری مد نظرش است. درواقع بازی کنش و فعالیتی است که برعکس فعالیت کار، به دنبال یک هدف بیرونی مثل کسب درآمد یا رسیدن به اهداف خاص نیست. این فعالیت ذاتی و خود انگیخته، بر بسیاری از جنبه‌های رشد از قبیل رشد حرکتی، رشد شناختی، رشد اجتماعی و حتی رشد اخلاقی کودک تأثیر دارد. این تعاریف مدخلی است برای ورود به بحث بازی برای کودکان دارای اختلالات طیف اوتیسم.
-

متأسفانه والدین کودکان دارای این اختلال از زمانی که متوجه می‌شوند کودک شان دارای چنین مشکلی است، البته در صورت مساعد بودن شرایط مالی، کودکان خود را به انواع و اقسام درمان‌ها متصل می‌کنند و بهبود آن را در ساعات زیادی که صرف رفتن به کلینیک‌ها و انجمن‌ها می‌شود می‌بینند؛ به نوعی والدین تصور می‌کنند که هر چه بیشتر به کلینیک‌ها مراجعه کنند و کودک خود را تحت رویکردهای درمانی بیشتری قرار دهند، هم وظیفه خود را کاملاً انجام داده‌اند و آسودگی وجدانشان را تأمین کرده‌اند و هم اینکه چنین رفتاری در بهبود هر چه سریعتر فرزندشان بیشترتأثیر دارد.

چنین رفتاری باعث فراموشی جنبه بسیار مهمی می‌شود و آن جنبه مهم و اساسی انکار و نادیده گرفتن کودکی و بچگی فرزندشان است. یک فرد دارای اختلالات طیف اوتیسم، شبیه هر انسان دیگری دوره‌ای را می‌گذراند به نام کودکی و در این دوره اساسی‌ترین کنش، بازی است. عموماً والدین فراموش می‌کنند کودک شان نیازمند است که بازی کند، هیجانات خود را در قالب بازی‌ها تخلیه کند یا اطلاعات ضروری زندگی‌اش را از روی بررسی و عمل کردن روی اشیا به دست آورد. انکار چنین نیازی در مجموع به انکار کودکی این فرد منجر می‌شود و تصور نادرستی را پایه‌گذاری می‌کند، مبنی بر اینکه چنین افرادی صرفاً نیازمند درمان هستند و بس.

بازی کودکان مبتلا به اوتیسم دارای جنبه‌ای یکنواخت و تکرار شونده است که به نظر می‌رسد هیچ منظوری را برآورده نمی‌سازد. بیشتر این بچه‌ها خود را با اشیای بی‌جان سرگرم می‌کنند و از اشیایی که به دور خودشان می‌چرخند لذت می‌برند و با بچه‌های دیگر بازی نمی‌کنند. سبک بازی کردن این کودکان با افرادی که چنین اختلالی ندارند، متفاوت است.

این تفاوت‌ها را راجرز این‌گونه دسته‌بندی کرده است:

1- آنها تمایل بیشتری به تکرار یک کار نسبت به همسالانشان دارند.
2- زمان خود را بیش از حد معمول با اسباب بازی و انجام کاری یکسان می‌گذرانند. گویی آنها از دیگر کودکان دیرتر خسته می‌شوند.
3- بازی‌های آنها معمولاً نسبت به همسالانشان بسیار ساده است. از انجام بازی‌های ساده با اسباب بازی‌ها بیشتر لذت می‌برند و معمولاً کارهای قدیمی را تکرار می‌کنند و انگار مهارت‌های جدیدی کسب نمی‌کنند.
4- ممکن است آنها با اشیا به صورت غیرمعمول بازی کنند.
5- تمایل کمتری به بازی‌های تقلیدی نسبت به همسالانشان دارند و گویی این بازی‌ها را متوجه نمی‌شوند.
6- زمانی که با اسباب بازی هایشان به تنهایی بازی می‌کنند، راضی ترند. آنها نسبت به همسالانشان تمایل کمتری به راه دادن والدین، خواهر و برادر و... در بازی‌هایشان دارند.


تمام این تفاوت‌ها در نوع بازی یک کودک مبتلا به اوتیسم، اهمیت این مسأله را بیشتر می‌کند که والدین این کودکان باید بدانند بازی را از کجا و چطور با کودک‌شان آغاز کنند، چرا که ممکن است کودک علاقه و توجهی به اسباب بازی‌هایی که دارد، نشان ندهد یا اینکه به شکل معمولی که دیگر کودکان از آن اسباب بازی‌ها استفاده می‌کنند، با آنها رفتار نکند. برای مثال ممکن است این کودک علاقه بالایی داشته باشد با یک تکه نخ بازی کند یا اینکه از رشته‌های کنار قالی خوشش بیاید و ساعت‌ها مشغول بازی با آنها باشد.

برای ورود به بازی این کودک باید والدین علاقه‌های کودک را مد نظر قرار دهند و همبازی شدن را از جایی آغاز کنند که کودک به آن اسباب بازی یا شیء مورد نظرش علاقه دارد، حتی اگر شیء عجیب و غیرمعمول باشد. در این صورت می‌توان کم‌کم اشیای دیگر و اسباب بازی‌های متنوعی را نیز وارد کرد که توجه کودک را جلب کنند و همزمان با ورود این اشیا می‌توان اطلاعات جزئی در موردشان به کودک ارائه داد. migna.ir در این صورت همزمان با بازی کردن و ایجاد فضایی که مورد علاقه کودک باشد، می‌توان آموزش‌های لازم را نیز به کودک ارائه داد.


از طرفی این کودکان نیازمند این هستند که با آنها بازی‌های حسی- حرکتی شود، بازی‌هایی که بدن در آن بیشتر درگیر باشد، حتی باید گاهی با او کشتی گرفت، اورا قلقلک داد یا اینکه بازی بپر بپر را با او انجام داد، زیرا این کودکان همچون تمام کودکان دیگر علاوه بر نیاز به آموزش، نیازمند گذراندن دوران کودکی هستند و چنین رفتاری علاوه بر ایجاد فضای نشاط آور، کودک را به فعالیت‌های بدنی وادار می‌کند که موجب هماهنگی اندام‌ها و تسلط بهتر فرد روی اندام‌های خود می‌شود.

با آوردن مثالی می‌توان موارد ذکر شده را ملموس‌تر کرد، فرض کنید کودک به آبمیوه‌گیری علاقه زیادی نشان می‌دهد و دوست دارد ساعات زیادی را به تماشا یا بازی کردن با آن بگذراند. در این نقطه با شناسایی علاقه کودک می‌توان به دنیای بازی او ورود کرد. می‌توان در طی این همبازی شدن، رابطه علی معلولی فشار دادن دکمه و روشن شدن را به او آموزش داد، به مرور انواع میوه‌ها را به او شناساند.

همچنین می‌توان اسامی مزه‌ها و مفهومشان را نیز به کودک آموزش داد و او را آزمود که در صورت پاسخ دهی مطلوب پاداشی دریافت کند. در چنین فضایی (بودن در فضای دلخواه و لذت بخش) بی‌آنکه علاقه کودک را سرکوب کرده باشیم، به مراتب شانس یادگیری کودک را افزایش داده‌ایم و مانع رفتار‌های کودکانه او نیز نشده‌ایم.

-

مسعود ریاحی

*عضو انجمن اوتیسم ایران

کلمات کليدی: اوتیسم،کودکان اوتیستیک،بازي اوتيسم

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 263 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 23:32

به گزارش مهر، دکتر لیلا نظری در اولين كنگره چالش هاي بالینی در مامایی، زنان و نازایی که در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود، گفت: غربالگري هاي سه ماهه اول و دوم، سونوگرافي و تست هاي تشخيصي بايد در زمان مناسب انجام شود تا بتوان با تشخيص دقيق بيماري، از تولد نوزادي با آنومالي هاي زياد پيشگيري كرد.

وی اظهار كرد: غربالگري هاي دوران بارداري براي سنجش سلامت جنين دو نوع است كه در سه ماهه اول و در سه ماهه دوم انجام مي شود و شامل برخي تست هاي خوني است كه طي آن خون مادر بررسي مي شود.

نظری افزود: همچنين يک سونوگرافي كه در آن چند معيار بررسي مي شود كه مهمترين آن بررسي اندازه استخوان بيني است كه اگر در آن استخوان بيني كودك ديده شود مشكلي وجود ندارد اما اگر ديده نشود احتمال وجود برخي سندرم ها وجود دارد كه شايعترين آنها سندروم دان است.

وی ادامه داد: غربالگري سه ماهه اول جزو مواردي است كه بايد انجام شود اما اگر مشكلي در اين غربالگري ديده شد، نمي توان تنها با اين غربالگري تاييد كرد كه بيماري وجود دارد بنابراين نياز به انجام غربالگري در سه ماهه دوم است.

نظری تصريح كرد: اگر در غربالگري دوم نيز مشكلي ديده شد، لازم است كه آمنيوسنتز به عنوان يک تست تشخيصي انجام شود.

وی در مورد عوارض ناشي از اين غربالگري ها گفت: غربالگري ها به دليل اينكه تست هاي تهاجمي نيستند و آسيبي به جنين و مادر نمي زنند، بسيار مفيد هستند و هيچ عارضه اي براي مادر و جنين ندارند.

نظری افزود: همچنين از آنجايي كه هزينه چنداني ندارند، مي توان به راحتي بيماري هاي احتمالي جنين را تشخيص داد و بعد از تشخيص به انجام اقدامات لازم در اين رابطه پرداخت.

وی با بيان اينكه سونوگرافي بايد در حدود ۱۱ تا ۱۲ هفتگي بارداري انجام شود زيرا اگر زودتر يا ديرتر انجام شود، ارزشي ندارد، اظهار داشت : اگر جواب آن مثبت باشد، بايد به سرعت غربالگري سه ماهه دوم و تست هاي تشخيصي انجام شود تا اگر مشكلي تشخيص داده شد، با اجازه پزشكي قانوني ختم بارداري صورت گيرد.

نظری گفت: بسياري از سندرم ها به ويژه سندرم دان، بيماري هاي خوني مانند هموفيلي و بيماري هاي ارثي در اين غربالگري ها مورد بررسي قرار مي گيرند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، هدف از انجام غربالگري ها را پيشگيري از تولد نوزادي با آنومالي هاي زياد دانست و افزود: در واقع مي توان با هزينه كمتر و روش هاي ساده تر و با اجازه ختم حاملگي از تولد يك نوزاد با آنومالي هاي زياد و تحميل هزينه هاي مالي و رواني بر خانواده ها و جامعه جلوگيري كرد.

نظري تاكيد كرد : البته غربالگري ها به تنهايي نمي توانند وجود يك بيماري را تاييد كنند بنابراين لازم است تست هاي تشخيصي نيز در كنار آنها انجام شود.

وی با بيان اينكه هرچه سن مادر بيشتر باشد، احتمال اينكه تست هاي غربالگري مثبت باشد، بيشتر است، افزود: لازم است مادران باردار به اين مسئله توجه داشته باشند كه اگر پزشک آنها توصيه به انجام غربالگري و تست هاي تشخيصي كرد، حتما اين كار را انجام دهند و نسبت به اين موضوع بي تفاوت نباشند.

نظري گفت: اگر مادر سن بالاي ۳۵ سال داشته باشد، سابقه فاميلي بيماري هاي ارثي وجود داشته باشد و يا يكي از زوجين بيماري خاصي داشته باشند بايد حتما اين غربالگري ها را انجام دهند و حتي در برخي موارد به دليل حساسيت موضوع توصيه مي كنيم كه از همان ابتدا تست هاي تشخيصي را انجام دهند و زمان طلايي تشخيص بيماري را با انجام غربالگري ها از دست ندهند.

وي تاكيد كرد: غربالگري سه ماهه اول و سه ماهه دوم بايد با هم تجميع شوند و اگر مثبت باشند حتما بايد با تست هاي تشخيصي بررسي هاي بيشتر صورت گيرد.

در افتتاحیه این کنگره که با حضور دکتر علی اصغر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ۱۶ مهمان خارجی برگزار شد از پیشکسوتان رشته زنان و زایمان دکتر محمد متین، دکتر پرویز قره خانی ، دکتر حشمت اله ازهر، دکتر رضا مشایخی، دکتر مصطفی اعتماد زاده ، دکتر احمدرضا کرمی ، دکتر رضا راستی ، دکتر سید علی حسینی، دکتر حمید بهنیا، دکتر زهره شاهوردی، دکتر میتراپارسا پورمقدم، دکتر سید افسر شرفی و دکتر افاسنه فداییان، تقدیر شد.

اولین کنگره بین المللی چالش های بالینی در مامایی، زنان و نازایی از ۲۷ تا ۳۰ بهمن ماه جاری در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 261 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 23:32

روان درماني تحليلي چيست؟

روان درمانی تحلیلی بر پایه روانكاوي بنا نهاده شده است. رفتارها، احساسات، افكار و به طور كلي تجربيات ما انسان‌ها از منبعی خارج از آگاهی ما يا آنچه به آن توجه نداريم، از بستری که در ‌ان زندگی می کنیم و همچنین از تعامل با ذهن های دیگرنشأت می‌گیرد. تأثير روي این دنیای تجربی توسط شیوه ها و ارتباطات درمانی که صرفأ ذهنی نباشند و از نظر عاطفی تأثیر گزار و عمیق باشند میسر می شود.‌‌

شخصیت امروز ما متأثر از شخصیت و خویشتنی است که از زمان کودکی در ارتباط با محیط اطرافمان شکل پيدا كرده است. از زمان کودکی ما راه‌هایی را برای ايجاد و نگهداري از ارتباط با پدر و مادر، خواهر و برادر، دوستان و همکلاسی‌ها دروني کرده‌ایم. این راه و روش‌ها بر نگرش و طرز برخورد ما در زمان حال تأثیر بسزایی دارد که از بیشتر آنها به طور كاملاً هشیارانه آگاه نیستیم. با کمک درمانگر ما کم کم متوجه این تجربیات می‌شویم و در می‏یابیم که چه اتفاقی برای ما افتاده است.

رابطه فرد با درمانگرش نقش مهمی در این نوع درمان ایفا می‌کند. درمانگر محیط خصوصی، امن و همدلانه‌ای را فراهم می‌کند که در آن الگوهای ناخودآگاه دنیای درون اجازه آشکار شدن می‌یابند. migna.ir این محیط پاسخگو شرایطی را به وجود می‏آورد که الگو‌ها و فقدان‌های عاطفی دوباره زنده می‌شوند، ولی این بار در تعامل با درمانگری همدل و در یک محیط امن، فرد به تجربیات جدیدی از خود و از دیگری می‏رسد و الگوهای تجربی جدید پیدا می‌كند؛ تجربيات و نگاهی که مناسب یک انسان بزرگسال است نه الگوهای قدیمی و تکراری که مرتبط با آسیب پذیری، بی‌پناهی، و توانمندي‌هاي رواني محدود کودکی ماست .

به این ترتیب، رواندرمانی تحلیلی مي‌تواند بالقوه موجب ساختار سازی‌های جديد در شخصیت و رشد عاطفی فرد شود. البته باید به این نکته مهم نیز اشاره داشت که برقراری رابطه درمانی با درمانگر و بررسی دقیق و همدلانه عناصر هشیار و ناهشیار شخصیت فرد، نیازمند دقت و همکاری دو جانبه از سوی فرد و درمانگر است و به دلیل همین کار دقیق و عمیق، این درمان نسبت به دیگر روش‌های درمانی، طولانی‌تر است .

 

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 242 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 23:32


روابط  عاطفی ناپایدار یکی از علائم اصلی اختلال شخصیت مرزی این است که فرد روابط عاطفی فرار و ناپایدار حتی با خانواده و دوستان نزدیکش دارد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی به سرعت از احترام شدید و عشق فراوان به طرف مقابل تغییر موضع می دهند و نفرت و عصبانیت را جایگزین آن می کنند و دائم در این 2 حالت در نوسان هستند. هر جدایی یا تغییر در برنامه روزمره و قابل انتظار می تواند یک واکنش شدید و احساس طردشدگی در فرد دچار اختلال شخصیت مرزی ایجاد کند.

عصبانیت بی مورد

موقعیت هایی که به وضوح از کنترل فرد خارج یا واقعا بی اهمیت است می تواند خلق و خوی فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی را زیر و رو کند. یکی از علائم رایج اختلال شخصیت مرزی خشم شدید نسبت به وضعیت خارج از کنترل است. برای مثال اگر والدین یا فرد نزدیک برای انجام کاری دور از خانه باشد فردی که دچار اختلال شخصیت مرزی است ممکن است از حس طردشدگی و انزوا دچار خشم و عصبانیت شود.

ولخرجی و رفتارهای پرخطر

صرف پول بی دقت و به مقدار زیاد یک رفتار مخاطره آمیز است که جزو ویژگی های فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی محسوب می شود، اما این تنها کاری نیست که فرد با اختلال شخصیت مرزی انجام می دهد. دیگر الگوهای مخرب دیده شده از این افراد داشتن روابط جنسی پرخطر، ولع غذاخوردن، شرط بندی و رانندگی خطرناک است. به نظر می رسد بروز این رفتارها به این دلیل است که فرد مبتلا تصویر ضعیفی از خود دارد.

سوءمصرف مواد

مشکل سوءمصرف مواد به الکل از جمله دیگر رفتارهای مخرب افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی است. این مشکل در افراد مبتلا به شخصیت مرزی بسیار شایع است که برای فرار از شرایط به سمت مواد مخدر یا مصرف بیش از حد الکل تمایل پیدا کنند. همه این مسائل باید در روند درمان لحاظ شود تا بتوان به چنین شخصیتی برای کنترل بیماری اش کمک کرد.

صدمه زدن به خود

علائم اختلال شخصیت مرزی می تواند بسیار شدید باشد و افراد مبتلا به آن معمولا با تصویر بدن و اعتماد به نفسشان مساله دارند. برای افراد با اختلال شخصیت مرزی اصلا غیرمعمول نیست که به خودشان صدمه نزنند. رفتارهای مخرب می تواند شامل ایجاد آسیب فیزیکی مانند بریدن قسمتی از بدن با چاقو باشد. آنها حتی ممکن است افکار خودکشی داشته باشند یا اقدام به خودکشی کنند که این مساله به توجه فوری پزشکی نیاز دارد.

احساس پوچی

افراد با اختلال شخصیت مرزی وقتی فردی را که دوست دارند، برای یک روز یا حتی چند ساعت از آنها درو می شود، احساس انزوا و پوچی شدید و ناتوانی در مقابله با فقدان را تجربه می کنند. علائم اختلال شخصیت مرزی ممکن است شامل بی ارزشی ناشی از دور بودن یک دوست بدون توجه به دلیل آن باشد که می تواند حس پوچی و رهاشدگی را در فرد ایجاد کند.

ترس از تنهایی

ریشه عصبانیت فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی معمولا ترس شدید از تنهایی است. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی اغلب ترس و خشم زیادی از احساس رها شدن و تنهایی پیدا می کنند، چه این رهاشدگی واقعی باشد چه فرضی. ترس از تنها بودن مشکل های جدی ای در روابط این افراد ایجاد می کند.

چطور علائم را پیدا کنید؟

علائم اختلال شخصیت مرزی باید درمان شود و به همین دلیل گزینه های درمان برای این نشانه ها وجود دارد. داروهای تثبیت کننده خلق و خود و داروهای ضدافسردگی می تواند به مدیریت علائم کمک کند. migna.ir انواع مختلف مشاوره و روان درمانی با رویکرد جدید می تواند در کنترل این بیماری بسیار مفید باشد. گروه درمانی نیز می تواند افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی را به تغییر رفتار با دیگر همسالان و افرادی که مشکل هایی مشابه خودشان دارند، تشویق کند.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 258 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 22:18

برای نخستین بار از 8 تا 14 اسفند

جزئيات برگزاري هفته «آگاهی از مغز» درکشور + پوستر

کد مطلب: 35844

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۷

مشاور عالی ستاد علوم شناختی در حوزه آموزش اعلام کرد: هفته «آگاهی از مغز» برای نخستین بار در کشور هفته دوم اسفندماه (8 الی14 اسفندماه) برگزار می شود.

جزئيات برگزاري هفته «آگاهی از مغز» درکشور + پوستر

مشاور عالی ستاد علوم شناختی در حوزه آموزش با اعلام نامگذاری هفته دوم اسفندماه (8 الی 14 اسفند) به نام "هفته آگاهی از مغز" گفت: برنامه های آموزش همگانی برای آشنایی گروه‌های مختلف سنی با مغز و کارکردهای آن، برای اولین بار در کشور تدارک دیده شده که با همکاری ارگان ها و سازمان های مختلف اجرا خواهد شد.

به گزارش ميگنا از روابط عمومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، دکتر محمدتقی جغتایی افزود: برنامه های آموزش همگانی برای آشنایی گروه های مختلف سنی با مغز و کارکردهای آن، نخستین بار در کشور تدارک دیده شده است که با همکاری ارگان ها و سازمان های مختلف اجرا خواهد شد.
وی هدف از نامگذاری این هفته و اجرای برنامه های آموزشی در ارتباط با مغز و کارکردهای آن را ارتقای بهداشت مغز در جامعه عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: مغز، فرمانده بدن و ارگانی است که تمام فعالیت ها ، رفتار، غرایز ، هیجانات ، اراده و تفکر را رهبری می کند و همه ارگان های بدن را با یکدیگر و همچنین با محیط پیرامون، هماهنگ می کند.
وی که ریاست انجمن علوم اعصاب ایران را نیز بر عهده دارد درباره ارتقای بهداشت مغز در جامعه اظهار کرد: ارتقای یاد شده به دو منظور انجام می شود، نخست آنکه افراد یاد بگیرند که چگونه توانایی مغزشان را افزایش دهند و دوم، افراد جامعه با راه های پیشگیری از کاهش قوای جسمی و ذهنی مغز، آشنا شوند.
جغتایی افزود: آگاهی رسانی از ویژگی و توانایی مغز، چگونگی توانمندسازی و جلوگیری از کاهش توانایی مغز از طریق برنامه های این هفته، اطلاع رسانی می شود.
وی ، اکثریت افراد جامعه را مخاطبان این برنامه های آموزشی معرفی کرد و گفت: برنامه های پیش بینی شده برای عموم مردم به ویژه کودکان، دانش آموزان ، دانشجویان و افراد میانسال در آستانه سالمندی، قابل استفاده خواهد بود.
مشاور عالی ستاد علوم شناختی در حوزه آموزش درباره علت تمرکز برنامه های هفته آگاهی از مغز بر گروه کودکان، اظهار کرد: قابلیت انعطاف پذیری مغز در سنین کودکی، بیشتر است و می توان با روش های سنجش و استفاده از ابزار توانبخشی ، مهارت های کودکان را افزایش داد.
جغتایی، آگاهی رسانی به افراد میانسال را نیز در جلوگیری از سالمندی زودهنگام موثر دانست و افزود: با آموزش این افراد می توان به آنان کمک کرد که دیرتر به مرحله سالمندی همراه با ناتوانی برسند و در واقع با تقویت مهارت های آنان، پیری توام با سلامت داشته باشند. این استاد دانشگاه با اشاره به یکی از روش های تقویت توانایی مغز، ادامه داد: به طور مثال، «ورزش هدفمند»، عامل مهمی در افزایش توانایی مغز است و سبب می شود تا فاکتورهای رشد در مغز تولید شوند و این فاکتورها علاوه بر اینکه در یادگیری و فعالیت های خلاقانه موثرتذ ، موجب رشد و شکل گیری مدارهای جدید و حفظ مدارهای مغزی خواهند شد.
جغتایی یادآور شد: برنامه های هفته «آگاهی از مغز» با همکاری سازمان های مختلف از جمله آموزش و پرورش ، شهرداری تهران ، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و انجمن های علمی و پژوهشی در تهران و هفت مرکز استان دیگر اجرا خواهد شد که مهم ترین برنامه این هفته ، برگزاری همایش بزرگ علمی ، اجتماعی و آموزشی است که برای نخستین بار در 13 اسفندماه امسال در مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود و عموم مردم در گروه های مختلف سنی می توانند در این گردهمایی بزرگ شرکت کنند.
وی اضافه کرد: این همایش از ساعت 12 الی 20 روز سیزدهم اسفند در سه بخش نمایشگاهی، سخنرانی مسئولان عالی رتبه کشور و اهدای جوایز به برترین ها و پخش و نقد فیلمی در حوزه مغز و شناخت ، اجرا می شود.

**برنامه های روزهای هفته آگاهی از مغز
مشاور عالی ستاد علوم شناختی در حوزه آموزش گفت: روز هشتم اسفندماه ، اولین روز هفته آگاهی از مغز است که با معرفی مهدهای کودک از سوی سازمان بهزیستی، متخصصان و کارشناسان با سخنرانی و انتقال اطلاعات به صورت شفاهی و همچنین مکتوب (بروشور و کتابچه) برای مربیان نوآموزان و خانواده هایشان و بصورت عملی به صورت کار با کودک، تلاش می کنند تا راه های تقویت کارکرد مغز و حفظ آن را آموزش بدهند.
جغتایی از نهم اسفند ماه به عنوان روز معرفی فن آوری های حوزه علوم شناختی برای ورزشکاران ، یاد کرد و گفت: روانشناسی ورزشی و آشنایی با مغز در حوزه ورزش ، محور فعالیتی است که در این روز از سوی سازمان های مختلف انجام می شود؛ در این روز در تهران با بازدید از باشگاه آرارات و سخنرانی در جمع ورزشکاران، آنان را با مغز و کارکردهای آن آشنا می کنیم .
رئیس انجمن علوم اعصاب ایران همچنین، سخنرانی در یکی از دبیرستان های بزرگ تهران برای انتقال اطلاعات مربوط به نقش مغز و کارکردهای آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را از جمله برنامه های روز دهم اسفندماه عنوان کرد.
جغتایی اظهارکرد: مهم ترین برنامه یازدهم اسفندماه که با همکاری شهرداری تهران برگزار می شود، برگزاری گردهمایی خانواده ها و سخنرانی در یکی از فرهنگسراهای تهران با عنوان «تاثیر رفتار در مغز» است که مخاطبان آن ، خانواده ها ، کارشناسان و مددکاران هستند.
وی، برگزاری سمینار دانشجویی در دانشگاه تهران با حضور دانشجویان کل کشور در حوزه های روانشناسی ، مهندسی ، پزشکی ، علوم شناختی و اعضای انجمن های علمی دانشجویی را مهم ترین برنامه روز دوازدهم اسفندماه عنوان کرد.
مشاور عالی ستاد علوم شناختی در حوزه آموزش خاطرنشان کرد: علاوه بر برنامه های یاد شده، چاپ و انتشار بروشورها و کتابچه های آموزشی در سطح شهرها برای آشنایی با کارکردهای مغز و چگونگی تقویت آن، اجرای سخنرانی کارشناسان در مدارس درباره کارکردهای مغز، نصب روزنامه های دیواری در مدارس در همین ارتباط، برگزاری مسابقات با محوریت مغز و کارکردهای آن و اجرای برنامه های متنوع و شاد متناسب با سن کودکان در مهدهای کودک از دیگر برنامه های پیش بینی شده به مناسبت هفته «آگاهی از مغز» است.
-
          
                 پوستر اصلي در ابعاد بزرگتر
-
جغتایی، نصب بنر و پیام های آموزشی مربوطه در سطح شهرها و اطلاع رسانی از طریق مونیتورهای ایستگاه های مترو ، اطلاع رسانی و پخش زیرنویس برنامه های صدا و سیما با محتواهای آموزشی در ارتباط با مغز و کارکردهای آن را نیز به عنوان دیگر برنامه های هفته آگاهی از مغز معرفی کرد.
وی با اشاره به اینکه این هفته، سال هاست در دنیا نامگذاری شده است و کشورهای پیشرفته جهان، برنامه هایی را به همین مناسبت اجرا می کنند، افزود: امسال، برنامه های متنوعی متناسب با سن و با توجه به نیاز اقشار گوناگون جامعه با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرا می شود.
به گفته جغتایی ، هفته « آگاهی از مغز» علاوه بر تهران در شهرهای اصفهان، تبریز، کرمان ، شیراز ، بوشهر ، مشهد و ساری با همکاری انجمن علوم اعصاب ایران ، انجمن های علمی روانپزشکان ایران ، علوم اعصاب صدرا ، متخصصان مغز و اعصاب ایران ، و پژوهشکده و دانشگاه علوم شناختی ایران، صدا و سیما ، وزارتخانه های علوم ، بهداشت و آموزش و پرورش ، شهرداری تهران ، سازمان بهزیستی کشور و با حمایت مالی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزارمی شود.

کلمات کليدی: هفته آگاهی از مغز،دکتر محمدتقی جغتایی

Share/Save/Bookmark

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 226 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 19:13

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: ثبت نام برای شرکت در آزمون سراسری سال 95 که از روز دوشنبه 19 بهمن ماه از طریق شبکه اینترنتی سازمان سنجش آغاز شده تا یکم اسفند ماه تمدید شد.

وی افزود: تا ساعت 12 امروز تعداد 673 هزار و 683 نفر نسبت به ثبت نام خود در این دوره شرکت کردند. توکلی خاطرنشان کرد: به کلیه داوطلبان توصیه می‌شود در این مهلت باقی مانده با مراجعه به سایت سازمان سنجش ثبت نام کنند همچنین داوطلبانی که ثبت نام کرده‌اند می‌توانند در این مهلت مقرر نسبت به ویرایش اطلاعات خود اقدام کنند.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 243 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 19:13

به گزارش ایرنا از واحد علوم و تحقیقات، اقدمی فر در جلسه دفاع از پایان نامه خود در رابطه با انگیزه ادامه تحصیلش گفت: انگیزه اصلی من از ادامه تحصیل در این سن، یادگیری ترجمه ها و تکنیک های فنی کشورهای پیشرفته است.

وی ادامه داد: من به جای گذران دوران بازنشستگی در پارک ها تصمیم گرفتم که از زمان موجود بهره کافی ببرم و به این تصمیم خود جامه عمل پوشاندم و اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات هستم.

اقدمی فر ادامه تحصیل در مقطع دکتری را هدف آتی خود عنوان کرد و درباره عنوان پایان نامه خود ' تجزیه و ترجمه خطا –اولین رمان ژان دانیل' توضیح داد: این رمان شرح زندگی جوان تهیدستی است که به رغم استعدادهای فراوان نزد صاحبکاری نابکار به فعالیت گماشته می شود ولی او امید خود را از دست نداده و به طرفداری از کسانی برمی خیزد که مورد اهانت دشمن قرار گرفته اند.

اقدمی فر بیان داشت: در این رمان به پرسش هایی که در جهان سیاست غالبا مدعی و دربرگیرنده همه مشکلات و راه حل آنهاست ولی مورد اعتنا قرار نمی گیرد پرداخته شده است.
این دانشجوی 80 ساله به هموطنان به ویژه جوانان یادآور شد که درصورت اراده و تصمیم، هیچگاه برای تحصیل دیر نیست و نباید از این امر هم غفلت کرد.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 279 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 16:42

به گزارش مهر، فراخوان این دوره از ۱۷ بهمن آغاز شده و متقاضیان تا ۳۰ بهمن ۹۴ فرصت دارند در آن شرکت کنند.

پس از پایان مهلت شرکت متقاضیان، از ۳ تا ۱۶ اسفند ۹۴ پالایش اولیه اطلاعات ارسالی متقاضیان صورت می گیرد و از ۱۷ اسفند ۹۴ تا ۳۰ اردیبهشت ۹۵ هم به مدت دو ماه و نیم فرآیند جذب در دانشگاه ها انجام می پذیرد.

بر اساس آمار اعلام نیاز دانشگاهها در مجموع ۳ هزار و ۳۳۵ اولویت برای دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، پژوهشگاهها و پژوهشکده ها، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی اعلام شده است.

بررسی اولویت ها نشان می دهد که دانشگاه تهران با ۱۹۷ اولویت در صدر و پس از آن دانشگاه فنی حرفه ای با ۱۲۸ در رتبه بعدی قرار دارد. سایر دانشگاههای بزرگ و موسسات آموزش عالی صنعتی در بخش دولتی زیر ۱۰۰ اولویت را اعلام کرده اند.

نکته مورد توجه برای متقاضیان است که تقریبا برای هر اولویت شرایط و ضوابط خاصی اعم از جنسیت، تعداد جذب و توضیحات اعلام شده است.

نام دانشگاهتعداد اولویت های اعلام شده در فراخوان
شهید بهشتی۹۲
سیستان و بلوچستان۸۶
صنعتی اصفهان۷۵
شهید چمران اهواز۶۴
صنعتی امیرکبیر۴۵
خوارزمی۴۰
صنعتی شریف۳۹
هنر اسلامی تبریز۳۸
علامه طباطبایی۳۴
گیلان۲۹
فرهنگیان۲۷
شاهد۲۵
اراک۲۵
رازی۲۴
زنجان۲۴
سمنان۲۴
یزد۲۲
یاسوج۲۱
دامغان۱۹
کاشان۱۹
امام صادق (ع)۱۷
ارومیه۱۷
لرستان۱۷
تربیت دبیر شهید رجایی۱۶
صنعتی خواجه نصیر۱۴
صنعتی مالک اشتر۱۱

در این دوره از فراخوان جذب هیات علمی دانشگاهها که با عنوان فراخوان بهمن ۹۴ منتشر شده است تعدادی از دانشگاههای بزرگ دولتی تعداد کمتر از ۱۰ اولویت را برای جذب هیات علمی خود اعلام کرده اند.

نام دانشگاهتعداد اولویت های اعلام شده در فراخوان
اصفهان۹ اولویت
شهرکرد۹
هرمزگان۸
بوعلی سینا همدان۸
تفرش۷
خلیج فارس۷
الزهراء (س)۶
علم و صنعت ایران۴
هنر شیراز۴
ملایر۴
امام خمینی قزوین۳
حکیم سبزواری۳
صنعتی اراک۳
صنعتی ارومیه۳
صنعتی شیراز۳
صنعتی قم۲
گلستان۲
محقق اردبیلی۲

البته آمار فراخوان نشان از آن دارد که بسیاری از دانشگاههای کوچک تر و تخصصی تر هم آمار پایینی از تعداد اولویت ها را به خود اختصاص داده اند.

در این بررسی آمار پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها و همچنین مراکز آموزشی غیرانتفاعی ذکر نشده است.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 277 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 15:24

دانشمندان علوم اعصاب سال ها است که به دنبال یافتن راهی برای قرار دادن الکترودها در نورون ها (رشته عصبی)  هستند که با مغز انسان ارتباط برقرار کند. با محقق شدن این دستاورد، درمان پارکینسون و دیگر اختلالات سیستم عصبی رقم می خورد.

محققینی از ایتالیا و انگلیس در این راستا گام بسیار بزرگی را برداشته اند که با استفاده از گرافن می توان میان الکترودها و رشته های عصبی در مغز سیگنال ایجاد کرد.

پیش از این محققین توانسته بودند با استفاده از گرافن سیگنال هایی را با این روش ایجاد کنند که بسیار ناچیز و تقریبا نا کارآمد بود.

در شیوه های قدیمی دانشمندان با قرار دادن گرافن دارای لایه ای از تنگستن و سیلیکن اقدام به بر قراری سیگنال میان رشته های عصبی و مغز می کردند که مواد موجود در گرافن باعث واکنش بدن به آن و مسدود شدن سیگنال ها می شد این در حالی است که در روش جدید، گرافن بدون هیچ مواد دیگری مورد استفاده قرار می گیرد که فاقد مواد سمی و انعطاف پذیر است. همچنین به سلول های بدن آسیبی وارد نمی کند.

اما این بار محققین موفق شدند که بطور مستقم میان گرافن و رشته های عصبی سیگنال برقرار کنند و بعد از آزمایش متوجه شدند که خواص سیگنالی رشته های عصبی به نحوی مطلوب کار می کردند.

در آزمایشات انجام شده با این تکنیک بر روی موش ها، محققین متوجه شدند که الکترودهای گرافن به خوبی با رشته های عصبی ارتباط برقرار می کنند و پالس های الکتریکی را به خوبی انتقال می دهند و هیچ عارضه نامطلوبی بر روی بدن نمی گذارند.

همچنین زیست سازگاری گرافن امکان تولید میکرو الکترودهای گرافنی را فراهم می کند که می توان بدین وسیله عملکرد قسمت آسیب دیده مغز را کنترل و محاسبه و به درمان فلج و لمسی کمک کرد.

این موضوع همچنین در ساخت دست و پای مصنوعی نیز کار برد دارد.  

نتیجه این تحقیق در نشریه ACS Nano چاپ شده است.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 287 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 14:05

مهدی دولتخواه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وقتی زوجین از هم جدا شدند، ترس ناشی از احساس بی‌سرپرستی و واهمه‌ی ناشی از آینده‌ای مبهم برای کودک پدید می‌آید که روان او را جداً آزرده می‌کند.

وی ادامه داد: عقده‌های غیرقابل تحمل، نگرش توام با نفرت نسبت به والدین و احساس از دست دادن امنیت از عوارضی است که در این خصوص قابل ذکرند.

این کارشناس‌ ارشد روانشناسی بالینی مرکز مشاوره معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه جدایی والدین از یکدیگر کودک را به اختلال عاطفی دچار می‌کند، تصریح کرد: حالت افسردگی، انزواجویی و تخیل رویا در بیداری برای او پدید می‌آورد و در مواردی قدرت اراده و اندیشه را از او می‌گیرد و در کل او را چنان پریشان می‌کند که اثرات شوم آن مادام‌العمر با کودکان است.

دولتخواه با اشاره به اینکه تجربه طلاق برای تمام اعضای خانواده اضطراب‌زاست، افزود: رفتار کودکان پس از طلاق نشان‌دهنده این اضطراب است و پس از طلاق میزان اختلالات عاطفی و رفتاری در کودکان بالا می‌رود.

وی با اشاره به عواقب و پیامدهای طلاق تاکید کرد: بزهکاری کودکان و نوجوانان، ناسازگاری‌ها و رفتارهای ضد اجتماعی و فحشا به ویژه در نتیجه فقر و ناآگاهی، اعتیاد زنان، مردان، کودکان و استفاده از کودکان در توزیع مواد مخدر و دیگر فعالیت‌های غیرمجاز از جمله موارد تأثیر طلاق در پدیده‌های روانی و اجتماعی کودکان است.

این روانشناس بالینی، پرخاشگری و ناسازگاری کودکان و نوجوانان، فرار از منزل و ولگردی آنان، کاهش میل به ازدواج در بچه‌های طلاق، اهمال و مسامحه والدین در تحکیم و تربیت فرزندان و آسیب‌ دیدن روانی و اجتماعی را از جمله موارد تأثیر طلاق در پدیده‌های روانی و اجتماعی کودکان دانست.

دولتخواه با بیان اینکه بچه‌های طلاق با گذشت چندین سال نمی‌توانند ثبات هیجانی و عاطفی خود را به دست آورند، تاکید کرد: از آنجا که هسته مرکزی شخصیت افراد به نظر بسیاری از پژوهشگران روان‌شناسی در دوران کودکی شکل می‌گیرد، این‌گونه کودکان در بسیاری از موارد دچار اختلالات شخصیتی خواهند شد.

وی یادآور شد: فرزندان طلاق در آینده اکثراً افسرده، گوشه‌گیر و منزوی هستند و اتکای به نفس آنان نیز به شدت کم می‌شود.
این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: فرزندان طلاق آینده‌ای قوی را برای خود تصور نمی‌کنند و اطمینان خود را به ارکان زندگی از دست می‌دهند و در آینده نسبت به افراد پیرامون خود و در مقیاس بالاتر، اجتماع، به نوعی به بی‌توجهی کشیده می‌شوند.

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 277 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 14:05

به گزارش فارس، قدیر محمدی درباره خواص زنجبیل گفت: زنجبیل یک ادویه شناخته شده در طول تاریخ و ریشه یک درخت است که طبیعت گرم و خشک دارد؛ معمولاً در طبیعت گیاهان را به درجه یک تا چهار تقسیم بندی می‌کنند به این شکل که اگر در درجه چهارم باشد سمی محسوب می‌شود اما درجه پایین‌تر از این میزان می‌تواند خاصیت درمانی داشته باشد که زنجبیل در درجه سوم قرار دارد.

وی ادامه داد: زنجبیل در گروه سوم گرمی قرار دارد و این گیاه از نظر شکل شبیه سیب زمینی است؛ این گیاه خاصیت نسبتاً خوبی برای دستگاه گوارش دارد، ملین طبع و بازکننده عروق و گرفتگی‌های کبد است

متخصص طب سنتی در ادامه افزود: با توجه به خاصیت گرمی و خشکی که زنجبیل دارد این خشکی باعث خشک شدن رطوبت اضافی بدن از جمله رطوبت روده و معده می‌شود و می‌تواند برطرف کننده تشنگی به ویژه تشنگی ناشی از تجمع بلغم در معده باشد.

وی با اشاره به اینکه زنجبیل برای معده، قلب، کبد و مغز مقوی است و همچنین سموم حیوانی در بدن را خنثی می‌کند، تصریح کرد: در واقع سموم حیوانی در بدن به معنای مرغ‌هایی هستند که برای پرورش آنان از آنتی بیوتیک استفاده شده یا گوشت گاو که با برخی سموم تماس پیدا کرده است و با غذا خوردن وارد بدن شده است.

محمدی، ادامه داد: زنجبیل اخلاط لزج بدن را دفع می‌کند؛ برای کسانی که رطوبت مغز دارند به شکلی که خواب آنان زیاد شده، کسالت دارند و پف سر و صورت آنان زیاد است، همچنین لعاب دهان آنان زیاد شده و آب دهان آنان به هنگام صحبت کردن پرتاب می‌شود، می‌تواند موثر باشد.

وی در ادامه افزود: زنجبیل می‌تواند کرم‌های روده‌ای را از بین ببرد، در برخی موارد برای تکرر ادرار مفید است و در افرادی که سردی کرده‌اند می‌تواند موثر باشد.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه گیاهانی مانند دارچین و زنجبیل معمولاً به شکل اصلی ماندگاری زیادی دارند اما پودر این گیاهان معمولاً بیش از 60 روز دوام ندارد، گفت: خواص این گیاهان به شکل پودر از بین خواهد رفت، پس بهتر است به شکل اصلی مصرف شوند، همچنین زنجبیل مصلح تخم مرغ است و می‌توان به جای نمک از این گیاه بر روی تخم مرغ پاشید و مصرف کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مصرف زنجبیل در دوران بارداری می‌تواند اختلالات جنینی را افزایش دهد، گفت: زنجبیل می‌تواند به وسیله تقویت معده تهوع در بارداری را کاهش دهد اما به واسطه اینکه زنجبیل از نوع درجه سوم محسوب می‌شود حکمای قدیم داروهای نوع سوم را برای بارداری و شیردهی تجویز نمی‌کردند و مصرف این گیاه در بارداری مضر است.

انتهای پیام/

http://fna.ir/72YLJZ

- - , .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 340 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 13:02